Visualiseren: verschil tussen versies

 
(9 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Bijna alle kinderen en de meeste volwassen zijn visueel ingesteld. Het in je hoofd voorstellen van een beeld is dus voor het gros van de mensen geen probleem. Voor diegenen voor wie dat lastig is, kan je verbeelden (opnieuw) ontwikkelen. Lees hierover meer in het [https://nl.wikibooks.org/wiki/Visualisatie online wikiboek "Visualisatie"]. Op deze pagina gaan we echter van deze vaardigheid uit. Hieronder staan enkele visualisaties.
+
[[File:Wonder eye.png|border|100px|right]] Bijna alle kinderen en de meeste volwassen zijn visueel ingesteld. Het in je hoofd voorstellen van een beeld is dus voor het gros van de mensen geen probleem. Voor diegenen voor wie dat lastig is, kan je verbeelden (opnieuw) ontwikkelen. Lees hierover meer in het [https://nl.wikibooks.org/wiki/Visualisatie online wikiboek "Visualisatie"] of volg de online cursus op de [https://elo.metherapy.nl/ elo van MeTherapy]. Op deze pagina gaan we echter van deze vaardigheid uit.  
 +
 
 +
Hieronder staan enkele visualisaties.
  
 
== Gouden ei ==
 
== Gouden ei ==
Een visualisatie die je kunt inzetten om jezelf te beschermen, is je voorstellen dat je veilig zit een  gouden ei. Wat er ook buiten het ei gebeurt, het goud weerkaatst alle invloeden. Binnen in het ei blijf je warmte voelen en ben je volledig voorzien wat je nodig hebt om te mogen broeden. Tot je jezelf voldoende hebt ontwikkeld om uit het ei te komen.
+
[[File:D1 ex ei hires.jpg|thumb|Gouden ei visualisatie]]
 +
Een visualisatie die je kunt inzetten om jezelf te beschermen, is je voorstellen dat je veilig zit een  gouden ei. Wat er ook buiten het ei gebeurt, het dichte en harde goud weerkaatst alle invloeden die jij niet wenst. Binnen in het ei blijf je warmte voelen en ben je volledig voorzien wat je nodig hebt om te mogen broeden. Tot je jezelf voldoende hebt ontwikkeld om uit het ei te komen. Bepaal vooraf wat de broedtijd zal zijn, anders zal de bescherming vanzelf binnen een kortere tijd uitwerken.  
  
Deze visualisatie is vooral voor hooggevoelige mensen een uitkomst. Het voorstellen van een schaal voorkomt dat je energie kwijt raakt als je onder de mensen bent. De kleur goud kan je helpen de grote waarde van je eigenheid en het mogen zijn te ervaren. Het gouden ei is volgens het hindoeïsme waar Hiranyagarbha uit werd geboren, een andere naam voor Brahma; het scheppende aspect van de goddelijke Hindoe-drieëenheid.
+
Deze visualisatie is vooral voor hooggevoelige mensen een uitkomst. Het voorstellen van een schaal voorkomt dat je energie kwijt raakt als je onder de mensen bent. Het kan ook helpen bij andere prikkelende situaties of tegen je eigen innerlijke prikkels. Daarnaast kan het de pijn en zorgen die horen bij een ziekte verzachten. De kleur goud kan je helpen de grote waarde van je eigenheid en het mogen zijn te ervaren. Het gouden ei is volgens het hindoeïsme waar Hiranyagarbha uit werd geboren, een andere naam voor Brahma; het scheppende aspect van de goddelijke Hindoe-drieëenheid.
  
 
== Veilige plek ==
 
== Veilige plek ==
In deze visualisatie verbeeld je je dat je naar een voor jou fijne plek in de natuur gaat, waar je veilig voelt en ruimte en rust ervaart.
+
[[File:Talakona forest, Tirupati.jpg|thumb|Voorbeeld van een veilige plek]]
 +
In deze visualisatie verbeeld je je dat je naar een voor jou fijne plek in de natuur gaat, waar je veilig voelt en ruimte en rust ervaart. Dit is een oefening die uit de [[mindfulness]] komt.
 +
 
 +
* Zorg dat je een ontspannen houding aanneemt (zitten of liggend maakt niet uit), waarbij je rug recht is.
 +
* Voel het contact met de aarde via je voeten of via je rug.
 +
* Let vervolgens op je ademhaling zonder er iets aan te veranderen.
 +
* Visualiseer een plek in de natuur die je als prettig en veilig ervaart.
 +
* Als er meerdere opkomen, laat ze komen en laat de keuze vanzelf ontstaan.
 +
* Loop je zintuigen bij langs; wat zie je, wat ruik je, wat hoor je enzovoort.
 +
* Welke gedachten komen er bij deze plek in je op?
 +
* Welke gevoelens ervaar je en zijn die warm en veilig? Mocht dat niet zo zijn, probeer eens een andere plek en herhaal het voorgaande.
 +
* Als je eenmaal de plek hebt gevonden waar de gevoelens zijn zoals je die graag hebt, dan probeer er een tijdje te blijven. Wanneer je afdwaalt ga je gewoon weer terug.
 +
* Rond de oefening af door weer naar de ademhaling terug te gaan.

Huidige versie van 3 feb 2021 om 13:47

Wonder eye.png
Bijna alle kinderen en de meeste volwassen zijn visueel ingesteld. Het in je hoofd voorstellen van een beeld is dus voor het gros van de mensen geen probleem. Voor diegenen voor wie dat lastig is, kan je verbeelden (opnieuw) ontwikkelen. Lees hierover meer in het online wikiboek "Visualisatie" of volg de online cursus op de elo van MeTherapy. Op deze pagina gaan we echter van deze vaardigheid uit.

Hieronder staan enkele visualisaties.

Gouden ei

Gouden ei visualisatie

Een visualisatie die je kunt inzetten om jezelf te beschermen, is je voorstellen dat je veilig zit een gouden ei. Wat er ook buiten het ei gebeurt, het dichte en harde goud weerkaatst alle invloeden die jij niet wenst. Binnen in het ei blijf je warmte voelen en ben je volledig voorzien wat je nodig hebt om te mogen broeden. Tot je jezelf voldoende hebt ontwikkeld om uit het ei te komen. Bepaal vooraf wat de broedtijd zal zijn, anders zal de bescherming vanzelf binnen een kortere tijd uitwerken.

Deze visualisatie is vooral voor hooggevoelige mensen een uitkomst. Het voorstellen van een schaal voorkomt dat je energie kwijt raakt als je onder de mensen bent. Het kan ook helpen bij andere prikkelende situaties of tegen je eigen innerlijke prikkels. Daarnaast kan het de pijn en zorgen die horen bij een ziekte verzachten. De kleur goud kan je helpen de grote waarde van je eigenheid en het mogen zijn te ervaren. Het gouden ei is volgens het hindoeïsme waar Hiranyagarbha uit werd geboren, een andere naam voor Brahma; het scheppende aspect van de goddelijke Hindoe-drieëenheid.

Veilige plek

Voorbeeld van een veilige plek

In deze visualisatie verbeeld je je dat je naar een voor jou fijne plek in de natuur gaat, waar je veilig voelt en ruimte en rust ervaart. Dit is een oefening die uit de mindfulness komt.

  • Zorg dat je een ontspannen houding aanneemt (zitten of liggend maakt niet uit), waarbij je rug recht is.
  • Voel het contact met de aarde via je voeten of via je rug.
  • Let vervolgens op je ademhaling zonder er iets aan te veranderen.
  • Visualiseer een plek in de natuur die je als prettig en veilig ervaart.
  • Als er meerdere opkomen, laat ze komen en laat de keuze vanzelf ontstaan.
  • Loop je zintuigen bij langs; wat zie je, wat ruik je, wat hoor je enzovoort.
  • Welke gedachten komen er bij deze plek in je op?
  • Welke gevoelens ervaar je en zijn die warm en veilig? Mocht dat niet zo zijn, probeer eens een andere plek en herhaal het voorgaande.
  • Als je eenmaal de plek hebt gevonden waar de gevoelens zijn zoals je die graag hebt, dan probeer er een tijdje te blijven. Wanneer je afdwaalt ga je gewoon weer terug.
  • Rond de oefening af door weer naar de ademhaling terug te gaan.